tässäpä kysymys teille

Korkeajännitemuuntajaan menee kolme johdinta, L1, L2, L3
, mutta sieltä tulee pihalle neljä johdinta L1, L2, L3 ,N/PE

Kuinka muuntajassa saadaan luotua N/PE johdin eli kansankielisesti "nolla" johdin, joka on myös yhteydessä maahan?

Avainsanat: sähkötekniikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.01.2014 - 15:05

N/PE (0-piste) kytketään ulos tähteenkytketyn muuntajan (tai generaattorin) tähtipisteestä.
turvaudutaan taas Wikipediaan fi.wikipedia.org/wiki/Maadoitus

Hyvä kuva korvaa monta turhaa sanaa, joten täällä tarkempi kuva, huomaa myös nuo erilaiset 5-johdinkytkennät C, C-S ja S, riippuen siitä mistä kohdasta N ja PE haaroitetaan.
commons.wikimedia.org/wiki/F...ticity.JPG

Lisätty: 18.01.2014 - 15:26

Y-KYTKENTÄ
Tämä on yleisin kytkentä 3-vaihemuuntajissa. Sitä käytetään sekä ala- että yläjännitepuolella. Y-kytkentä saadaan kytkemällä kaikkien käämien toiset päät yhteen, joka muodostaa 0-pisteen, johon voidaan kytkeä nollajohdin. Äärijohtimien ja nollajohtimen välillä on tällöin vaihejännite, joka on pääjännite jaettuna √3:lla.

Lähteet:
www.trafomic.fi/muuntaja

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 18.01.2014 - 20:24

Onneksi on putte_46 joka osaa kaivaa esille tuollaisiin kysymyksiin vastaukset. Liian vaikeita meikäläiselle nuo sähköasiat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.01.2014 - 21:11

Sormi suussa tällä tekniikan ihmelapsella, sorry.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2014 - 09:30

"Korkeajännitemuuntajaan menee kolme johdinta, L1, L2, L3 " ja joskus myös neljäskin johdin.

Mikähän se neljäs voisi olla?

Lähteet:
Voimalinjatekniikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2014 - 10:39

Olisin kysynyt tulevalta sähkömieheltäni eli pojaltani, mutta poitsu vielä nukkuu :)

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 19.01.2014 - 13:37

ei aavistustakaan ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2014 - 14:01

Siirtolinjoissa ei käytetä vaihdejohtimia....Sanoo meitin sähkäri ja paljon muuta, mistä en ymmärtänyt tuon taivaallista :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2014 - 18:00

Ihan pihalla....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.01.2014 - 18:06

Ottamalla yhteyttä oikeudet omaavaan sähköasentajaan. Kauhavallakaan ei saa tuollaisia tehdä omin päin, vaikka Puten ohjeet varmaankin ovat oikeat. ;)