Hei kaikki sienestäjä napsut,oletteko löytäneet yhtään ukonsientä milloinkaan?

Ukonsieni kuuluu sienien aateliin,mutta näyttää hurjalta kaikkineen suomuineen.Aikoinaan ukonsieniä kasvoi mieheni kotimökin pihapiirissä,mutta jostain syystä niitä ei enää löydy.Viimeisen ukonsieneni löysin tästä kotini läheltä noin 2 vuotta sitten ja sen jälkeen ei mitään havaintoa.

Avainsanat: ukonsieni aatelia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.10.2011 - 10:22

Olen kerännyt ukonsieniä ja myös akansieniä. Molemmat ovat todella herkullisia sieniä, varsinkin ukonsieni suoraan pannulle paistumaan. Harmi vain, että molemmat ovat todella harvinaisia sieniä. Bongarille sanoisin, että ei muuta kun sienet pannulle tirisemään ja nauttimaan.

Kysyjän kommentti

Ukon sieniä ei löytynyt tänä syksynä mistään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.10.2011 - 08:23

Vanha sanonta sanoo: "Etsivä löytää"!

En usko enää tuohon viisauteen. Ukonsieni on vieläkin löytymättä muualta kuin sienikuvastosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 08:52

Kyllä niitä näkee,mutta saavat olla rauhassa mun puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 09:30

Kyllä niitä mukulana ollessa kotipihan piirissä oli. Nehän ovat isoja ja jotenkin komeita sieniä. Nyt niitä näkee enää vähemmän missään, mistä lienee johtua. Hattu vaan pannulle paistumaan voinkera.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 09:48

Meillä tässä maatilan pihaaluella isoja teevatinkokoisia lakke ukonhattuja. Mutta en niitä edes kerännyt ole ainanki20kp,ltta. Komeita ovat. olen nuuskinut niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 10:38

Kyllä olen joskus kauan sitten löytänyt ukonsienen ihan omalta tontilta. Ei kyllä kiinnostanut lainkaan, nykyään niitä ei näy missään. Ulkonäkö on mielestäni inhottava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 10:45

NO ukonhattujan sienenä olen nähnyt, mutta en poiminut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 10:59

En ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 11:01

Kyllä olen löytänyt ja pitkään uskoin että oli joku täysin syötäväksi kelpaamaton, kun oli aika ruman näköinen, mutta onkin kuulemma sienten aatelia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 11:27

En ole löytänyt. Olen vain kuullut näistä herkullisista sienistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 12:25

Kyllä, kyllä ja vielä kerran kyllä. Olen joskus aikoinani muutamia vuosia sitten löytänyt ukonsieniä lähes syksy syksyn perään, mutta valitettavasti metsätyökoneet tuhosivat niiden kasvupaikan v. 2009 alleen eikä minun enää pariin vuoteen ole onnistunut löytämään niitä ainuttakaan. Lohduttaudun tämän surun keskellä sillä tiedolla, että monia muita hyviä sieniä kotiseudeltani vielä onneksi löytyy ja niistäkin useimpia vaivattomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 12:50

Vuosia sitten olin erään opettajan kanssa sienessä ja hän noita ukonsieniä halusi joten aina kun löysin annoin hänelle...
Itse pidän eniten lampaankäävästä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 15:08

En edes tunnistaisi, jos vastaan sattuisi tulemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.10.2011 - 20:57

En ole ukonsientä löytänyt, sen sijaan myrkkyseitikin. Oli metkan näköinen.
Eilen näin viimeksi pilvin pimein suppiksia. Ja tänään tuntui ettei ne lopukaan ikinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2011 - 01:51

En ole.