Kylmä vai lämminhoito kipeisiin polviin

Polvissa ei ole särkyä mutta liikkuminen tekee kipeää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2011 - 19:51

Se ei olekkaan ihan yksiselitteinen asia,sen tietää vain kokeilemalla kumpaa polvesi alkaa sietämään.Parantumistasi kuitenkin toivon,itsekkin kärsin välillä polvikivusta ja otan siihen särkylääkkeen,joskus auttaa joskus ei.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2011 - 20:14

Minulle fysiaterapeutti suositteli kipuun siis pakotukseen kylmää.
ei ole tullut vielä kokeiltua. Se kun on niin , että toisella voi helpottaa, mikä
toiselle tekee kipeämpää.
Kissaäiti on todennut saman kuin minäkin, joskus auttaa nappi joskus taas ei.
Minulla on sellainen apteekista ostettu geelipussi, jonka voi laittaa pakastukseen ja
kokeilla sitä siiten. Samoin jos tarvitsee lämmintä tämän pussin voi kuumittaa vedessä.
Ostin myös ns. Tens-laitteen, joka antaa pieniä sähköväräyksiä ym. kipeään niskaani.
Fysiatrilla sain kivun hallintaan sen kanssa, joten ostin sellaisen itselleni ja käytän
niskahoitooni monta kertaa viikossa. Mutta polvikipuun se oli pahennukseksi.
Se on tosi yksilöllistä, täytyy vaan kokeilla. Kaikki apu mikä napsussakin annetaan kivun hoitoon
on hyväksi, ei kuitenkaan puoskarointia aleta harjoitella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2011 - 22:02

Luulisin että kylmä auttaa...lämmin yleensä voi tuoda enemmän kipua..vaikka tuntuisi ensin hyvältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 07:08

Se on niin yksilöllistä mikä auttaa kenelläkin. Itselläni auttaa joskus ihan voitelu Mobilatilla toisinaan Icegeelillä ja joskus ei mikään.

Lisätty: 14.02.2011 - 15:41

Minulla on sormissa paha nivelrikko ja sehän ei tietenkään parane. Sen olen huomannut, että kalaruuan jälkeen olo on mukavampi pitkän aikaa (samoin marjat, hedelmät, vihannekset) ja etelän lämmöstä sekä Alppi-ilmastosta nivelet tykkäävät kovasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 09:40

Yksilöllistä ja se mistä johtuu, ratkaisee. Nivelrikon ja -kulumien hoitoon lämpöä ehdottomasti, ei kylmää. Onko tulehdusta vai ei... se taas määrää millä lääkitään. Mille tahansa vaivalle kylmä on pahasta.
Kannattaa tutkituttaa mitsä kipu johtuu, se voi hyvinkin olla alkava nivelrikko, asia selviää röntgenissä. Ei kannata kokeilla konsteja "mökin mummon neuvoilla".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 11:11

Vanha äitini joka aina sanoo, että toiseen kylmää toiseen kuumaa. Ei sovi samalle aina edes toinen, vaan molempiin erin lainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 11:49

Minäkin pyytäisin ammattilaista selvittämään mistä kipu johtuu ja saamaan sitten siihen täsmähoidon. Kipulääkkeet eivät ole ratkaisu. Kuulin, että nivelrikkoonkin voi ruokavalion muutos vaikuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.02.2011 - 18:14

Kokeile. Se mikä tuntuu pahalta, ei sovi.