Onko déjà vu sinulle tuttu asia?

Oletko kokenut joskus eläneesi saman hetken uudelleen tai tuntuuko jokin paikka tutulta, vaikka et olisi siellä aiemmin käynytkään?

Avainsanat: déjà vu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2010 - 08:47

Sanallisena käsitteena on tuttu tietysti ja joskus kun on mennyt paikkaan/maahan ensimmäisiä kertaa, on tuntunut siltä että tulin "kotiin" eli jotain tuttua on ollut. Todellisuudessa en ole siellä ikinä ennen käynyt mutta jotkut asiat vaan tuntuvat niin omilta, siitä tuo kummallinen tunne varmaan tulee.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.03.2010 - 00:13

Paremminkin Presque vu on liiankin tuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 01:14

Tapahtunut on joitain kertoja,voin olla satavarma etten ole käynyt ky.paikassa,mutta silti tiedän siitä kaiken sanoin jotkut tapahtumat,sama ilmiö,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 05:03

Muutaman kerran on tuntunut, että näin on tapahtunut ennenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 07:26

Kyllä minulla on niin useasti käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 08:20

Onpa kuin onkin, sillä kaksi kertaa olen välähdyksen omaisesti tullut mieleeni, että minä olen
täällä ollut tässä paikassa ennenkin.
Mutta vain välähdyksena ja ne ovat paikkoja, joissa en ainakaan ole tässä elämässä
käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 09:01

En ole koskaan kokenut .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 10:49

Tutkimusten mukaan déjà vu johtuu aivojen hetkellisesti sekaisin menneestä muistiosasta. Jos henkilö vaikkapa näkee sillan ja kokee déjà vu -ilmiön ikään kuin olisi käynyt sillan luona joskus aikaisemminkin, totuus ei välttämättä ole sen kummempi kuin että on nähnyt sillan postikortissa tai elokuvaa edeltäneessä mainoksessa ja unohtanut sen jälkeenpäin.lähde? Toisen vaihtoehdon mukaan aivoilta menee nykyisyys ja menneisyys sekaisin, ja nyt nähtävä tai koettava asia kuvitellaan nähdyksi tai koetuksi aikaisemminkin.lähde?

Viimeaikaisissa tutkimuksissa on todistettu déjà vu -ilmiön johtuvan muusta aivotoiminnasta. Kun toinen aivopuolisko on toista hetkellisesti edellä, syntyy tunne, että sama on koettu aikaisemminkin. Ensin siis toinen aivopuolisko kokee jonkin asian, ja toinen puolisko tulee perässä kokien saman asian hieman jäljessä

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/D%C3%A...j%C3%A0_vu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.03.2010 - 11:33

On käynyt näin, enkä ymmärrä sitä vieläkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 12:20

On se ollut mahdollista, että näin olen ajatellut. Kuitenkin se on ollut hetkellinen mielenhäiriö.
Muistilokero lienee tyhjentynyt omia aikojaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 13:23

Kyllä näin on käynyt useamman kerran..ihan kyllä uskomatonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.03.2010 - 18:32

Muutaman kerrran on noin päässyt käymään. Sisareni näkee hyvin usein etukäteen asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2010 - 21:13

silloin villeinä vuosina tuntui useastikin aamusella kuunnellessa kommentteja edellisyön kotiintulosta "tämän olen kuullut aikaisemminkin" , että sellanen déjà vu

nyt mulla ne aivopuoliskot ilmeisesti kulkee samaan tahtiin, en ole viimeaikoina ilmiötä kokenut